söndag 14 februari 2010

Jag ska skaffa hund

Hej!
Idag är det ju alla hjärtans dag och jag vill ge mig en present.

Nu har jag bestämt mig för att utöka familjen med en hund. Jag har länge tänkt på det men det har känts som ett för stort ansvar i många år framåt. Andledningen till att jag är beredd att ta det är att jag förutom att älska djur måste ha en anledning att skapa mig ett aktivare liv. Hunden behöver röra sig och det behöver jag också. Jag räknar med att själv vara i bättre form när det är dags för lite hårdare motion och agility träning som jag tycker verkar vara jättekul och stimulerande både för hund och matte.

Nu tittar jag på olika alternativa raser och kan konstatera att blandrashunden har fått en ny vår. Inte så konstigt när många raser har fått problem med olika sjukdomar på grund av avelsmissar. Jag tänker att en blandras har flera positiva egenskaper än en renrasig. Bland annat blir det ju en överraskning hur hunden kommer att se ut som vuxen. Jag har upptäckt att små lurviga hundar med minst tre raser i har blivit en tantfavorit. Nu kan jag inte riktigt se mig som tant än om jag inte tittar noga i spegeln förstås. En lagom stor, lagom tjock och lagom lurvig hund är vad jag söker. Sen ska jag ju ta ställning till om det ska vara en tik eller hane. Vill jag hålla på med löpproblem eller inte. En hane kan ju kastreras idag utan att det anses som att hunden blir snöpt och ifråntagen sina naturliga drifter.

Det verkliga problemet är ju var jag ska ha hunden när jag arbetar. Det finns ju flera hunddagis i min stad så jag har lite att forska i i den frågan också. Någon har burar och stadiga koppelpromenader, någon har hundar i grupper ute och inne. Det verkar socialt och bra, bara de inte slåss för mycket så. Hundar är ju flockdjur. Personalens inställning och kompetens är ju också en parameter. Vad kan jag få hjälp med förutom daglig passning och till vilken kostnad. Det här tycker jag är jätteviktiga frågor. Jag vill ju inte skaffa en hund bara av egoistiska skäl utan vill att min hund ska leva ett drägligt hundliv. Ska jag satsa på en valp eller ta en omplacering? Fördelen med en valp är ju att jag kan forma den som jag vill. Om jag är med den hela tiden, vilket jag inte kan eftersom jag måste jobba för att överleva. Det är inte säkert att ett hunddagis tar emot hur unga hundar som helst heller, så jag får nog ta kontakt med några för att höra hur de gör. Dagmatte finns ju också förstås. Hur får jag kontakt med en sån? Som ni hör har jag mycket att fundera på nu! Gud vad kul det är att planera.

Jag har förresten gått upp 2 kg igen efter magsjukan men det var väntat så jag blev inte så deppad av det. Nu gäller hård disiplin och motion om jag ska nå mitt mål. Här kommer ett recept på en rätt som är super enkel att göra och som sätter fart på livsandarna och magen.

Skala två morötter och riv dem ganska grovt. Lägg dem i en järngryta och häll över vatten så det täcker. Koka tillsammans med 0,5 dl kruskakli och en tomat tills vattnet kokat bort. Under tiden steker du en burk champinjoner och en halv gul lök i en tsk olivolja i en stekpanna. Häll i järngrytan. Blanda allt och smaka av med soya och kryddor, gärna örtkryddor. Servera med ris och en sallad. Smaklig måltid!
Vi hörs, Berit.