lördag 15 maj 2010

Äntligen sommar?

Hej! Vad har ni gjort idag? Denna lördag har bjudit på första sommar dagen och jag har fikat på balkongen. Härligt och mysigt, undrar bara hur länge det varar denna gång. Att sitta på balkongen med en inspirerande inredningstidning är guld värt för en stressad själ. Jag har det riktigt bra nu även om jobbet tar all vakna tid. Förhoppningsvis ska det lugna ner sig snart. Så har jag lite annat på gång med mina vänner. Aldrig trodde väl jag att jag skulle få agera samtalsterapeut men…


Nu ska ni få höra vad som hänt. Min bästa kompis har gjort slut med sin kille. Han är en i mina ögon vanlig trevlig kille, men nu visar det sig att han är en kvinnoförtryckare av stora mått. Min kompis vi kan kalla henne Elin har varit ihop med den här mannen i drygt två år och det verkar ha fungerat bra tills nu. Helt plötsligt börjar han att prata om sina arbetskamrater på ett nytt sätt. Särskilt en, Kajsa. Det är Kajsa hit och Kajsa dit. Elin verkar inte ta det som något hot och ger generöst sitt samtycke när han vill bjuda hem Kajsa på middag en vanlig tisdagskväll. Fint ska det vara och Pelle har tagit ledigt efter lunch och gått och handlat i Östermalmshallen. Rådjursfilé och kronärtskockpuré på en spegel av gorgonzolasås. Det låter i mina öron som han tänkte förgifta någon, men det kostar skjortan och det var väl meningen att imponera antar jag. Eller så har han sett halvåtta hos mig där det gäller att bräcka varandra med fina rätter. Tänk på den äldre damen med bananfisken som ingen gillade, stackars människa. När Elin kommer hem har Pelle redan dukat med bästa porslinet och Pelle sjunger i köket tillsammans med ljudet av puttrande grytor. Middagen blev tydligen ganska lyckad i alla fall.


Efter middagen visar det sig att Pelle satsat på en trekant med sina tjejer. Elin var inte alls med på noterna men lät sig övertalas efter några glas vin. Kajsa och Pelle hade det väldigt mysigt och Elin kände att hon inte hade något att hämta. Dagen efter kände hon att hon inte kunde fortsätta att leva med Pelle och på den vägen är det. Nu har Elin bott hos mig i två veckor och vi har pratat varje natt så jag börjar bli lite utvakad och behöver sova länge i morgon bitti. Att tänka på att banta när man har en deppad kompis inneboende är inte att tänka på som ni förstår. Därför har jag en lite platå i viktnedgången just nu. Vi hörs, Berit.